Dins CSQEP hi ha
una forta homogeneïtat en els eixos democràtic i social, coincidint de forma
unànime en la lluita contra la corrupció i la necessitat d’una transformació social
que inclogui, però vagi més enllà, la reversió de les retallades patides en els
darrers anys.
En canvi hi
conviuen dues ànimes pel que fa a l’eix nacional. D’una banda, la nítidament
sobiranista, que queda ben reflectida en el programa polític fundacional, on s’aposta
per un procés constituent cap a la República Catalana (incloent les relacions
amb altres territoris), eventualment paral·lel, però en cap cas supeditat ni
subordinat, a un procés anàleg en l’àmbit espanyol. Procés que culminaria amb
un referèndum a l’efecte, tenint ben present que la molt probable oposició de
les institucions espanyoles el convertirien de facto en un acte de desconnexió.
En aquesta formulació insisteix i hi aprofundeix, per exemple, la gent adscrita
a l’associació AExRC (Acord d’Esquerres per la República Catalana), entre els
quals diversos candidats.
Tanmateix, potser
pel fet que finalment Procés Constituent no s’incorporés a la confluència, o potser
per fer front al lerrouxisme d’altres candidatures, aquest plantejament ha
perdut protagonisme en els missatges preelectorals, posant en canvi l’èmfasi en
atacar les polítiques i actuacions d’Artur Mas. Malgrat l’evident clam ciutadà
per la sobirania, la independència i la república catalana, des de CSQEP la
reivindicació nacional es va reduint al dret a decidir, amb l’esperança que un
canvi de govern a l’estat permeti exercir-lo de forma pactada.
La
política d’aliances
D’aquesta
divergència de plantejaments es deriven diferències en la política d’aliances.
Així, els sobiranistes advoquen per una acció post-electoral d’inici d’un
procés constituent, amb la participació conjunta de CSQEP, JxS (Junts pel Si) i
CUP-Crida Constituent. Tot i incloent CDC, estaria clarament hegemonitzat per
les esquerres, atesa la composició d’aquestes tres candidatures, de manera que en
particular es forçaria la lluita contra la corrupció i l’abandonament de les
polítiques neoliberals. Entenem que aquest bloc sumaria una molt ampla base
social que garantiria l’avenç del procés.
El plantejament
alternatiu exclou CDC i advoca per un front d’esquerres centrat en la reversió
de les polítiques socials. Tanmateix, les diferències abans assenyalades en
l’eix nacional fan difícilment viable aquest front, cedint a la pràctica el protagonisme
a les altres dues candidatures esmentades (i en especial, paradoxalment, a
Artur Mas).
El
reequilibri
L’elecció de Lluis
Rabell com a cap de llista reforça l’ala sobiranista, atesos els seus
plantejaments i accions anteriors. Però entenem que el reequilibri no és encara
suficient i que l’ànima sobiranista continua minoritzada. Cal fer-la ben
visible per tal que quedi clar que el 27-S els vots de CSQEP, o si més no una
bona part, no se sumaran al bloc del No sinó al del Si. De no fer-ho, és
previsible una fuita del vot independentista cap a les dues candidatures que
així es declaren i una limitació territorial a les àrees metropolitanes.
Tant o més
important és que els candidats i integrants d’aquesta ala sobiranista
s’erigeixin en la baula entre CSQEP i les dues candidatures independentistes,
formant, com dèiem abans, un bloc prou ampli com per a fer front a les
resistències i els atacs de les instàncies centrals. Un bloc que el 28-S
aplegui als qui volen la regeneració democràtica, la transformació social, l’alliberament
nacional de Catalunya i la ruptura democràtic del règim dinàstic de la transició
espanyola, tot i diferint en les prioritats o en els ritmes. En particular, que
aplegui als partidaris d’una DUI immediata, als d’iniciar la transició cap a la
independència i als d’endegar un procés constituent, és a dir, a tots els qui defensen
el dret a decidir i volen aplicar-lo a curt termini, que constitueixen una
important majoria de la ciutadania catalana.
Ha de quedar clar
que CSQEQ, encara que mostri discrepàncies amb les dues candidatures declaradament
del Si, hi té prou elements comuns i prou afinitats com per arribar a acords postelectorals
sobre els grans reptes immediats. Es clarificador destacar fins al 27-S les
diferències entre les tres candidatures, però també anunciar que després del
28-S caldran grans pactes de país en l’eix social i en l’eix nacional. CSQEP ha
de demostrar prou pluralitat i flexibilitat com per fer creïble la seva voluntat
i capacitat de participar-hi activament.
Josep Ferrer,
Francesc Matas, Teresa Mira, Antoni Morral
portaveus de AExRC
(Acord d’Esquerres per la República Catalana)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada